Vanha kirkko

Kempeleen Vanha kirkko

Kempeleen vanha kirkko

130

Kempeleen Vanha kirkko on yksi maamme 11:sta jäljellä olevasta arvokkaasta tukipilarikirkosta.

Kempele perustettiin Limingan kappeliksi 1688 ja seurakunnan kirkko rakennettiin Limingan Ängeslevästä kotoisin olleen kirkonrakentaja Matti Härmän johdolla 1689-1691. Kirkko kuuluu maamme vanhimpiin puukirkkoihin. Tämä länsitornillinen tukipilarikirkko kuuluu rakennustyyppinsä pienimpiin - siinä on vain yksi pilaripari.  Kirkon pohjoispuolella sijaitsee sakaristo ja eteläpuolella entinen asehuone, joka nykyisin palvelee morsiushuoneena. Kirkon 26 metriä korkea torni on aikoinaan toiminut myös merenkulkijoiden suunnistusapuna.

Kirkon seinillä ja holvissa on Mikael Toppeliuksen ja Emanuel Granbergin maalaamat hirsimaalaukset vuosilta 1785-1786 ja 1795. Museovirasto on määritellyt niistä pääsisäänkäynnin yläpuolella olevan Ristiltäotto- ja pääovelta katsottuna kirkkosalin vasemmalla puolella olevan Marian ilmestys -maalaukset yhdeksi 1700-luvun kauneimmista kirkollisista taideteoksista.

Vanhan kirkon läpikäytävällinen renessanssitapuli on rakennettu rakennusmestari Heikki Väänäsen johdolla 1768-1769.

Vanha kirkko oli pois käytöstä laajamittaisen restauroivan korjausremontin vuoksi vuosina 2017-2022.

Vanhan kirkon, sen kellotapulin ja kirkonmäen aluetta koskeva restauroiva kunnostustyö nimettiin seurakunnan toimesta vuonna 2016 Kirkonmäkihankkeeksi. Kirkkovaltuusto hyväksyi hankekokonaisuutta koskevan hankesuunnitelman 1.12.2016 ja restauroivat kunnostustyöt aloitettiin vuonna 2017.

Työt aloitettiin sankarihautausmaan kunnostustoimenpiteillä, jonka jälkeen siirryttiin Vanhan kirkon ja kellotapulin ulkopuolisia osia koskeviin laaja-alaisiin restauroiviin kunnostustoimenpiteisiin.

Tehtyjä kunnostustöitä:

• Vanhan kirkon ja kellotapulin hirsikorjaukset

• Lämmöneristyksen parantaminen

• Lahonneet ulkoverhousosat uusittu

• Kirkon ja kellotapulin ulkoverhoukset maalattu

• Kellotapulin lahonnut torniristi uusittu

• Kellotapulin peltikatto uusittu ja maalattu

• Vanhat sähköjärjestelmät uusittu

• Kirkon morsiushuone eli entinen asehuone kunnostettu kokonaisuudessaan

Myös hautausmaa-alueen puuston kunto on kartoitettu ja sen perusteella on tehty ensimmäisen vaiheen puukaadot. Vanhan kirkon ja sen kellotapulin näkyvyyttä eri ilmansuuntiin tullaan edelleen parantamaan hankkeeseen liittyvän aluesuunnittelutoteutuksen yhteydessä.

Vuodesta 2019 lähtien hankkeessa siirryttiin Vanhan kirkon ja kellotapulin sisäosiin liittyviin restauroiviin kunnostustöihin, joita ovat mm.

• alapohjaan liittyvät puhdistustyöt

• uudistettavan lämmitysjärjestelmän putkitustyöt sekä tarvittavat sähköasennukset.

• Arkeologien suorittamien alapohjan puhdistustöiden yhteydessä poistettiin sinne vanhempien korjaustöiden yhteydessä jääneet rakennusjätteet ja samalla lisättiin alapohjan tuulettuvuutta mm. poistamalla kirkon sisäpuolelle kivijalkaa vasten kootut multapenkit.

Talven 2018-2019 aikana aloitettiin myös kirkon ulkokaton paanurakenteeseen tarvittavien mäntytukkien kaato Piippolassa.

• Paanukaton uudistamiseen tarvittiin 8 500 paanua eli yhteensä 6 800 jm sahatavaraa. Tukeista sahatun lautatavaran kuivaus jatkui vuoden 2020 kevättalveen asti.

• Aluskatteena tuohi, paanut naulattu takonauloilla, katto tervattu

Vanhan kirkon arvokkaiden kirkkotekstiilien konservointityö on myös aloitettu Turun museokeskuksessa.

Vuonna 2020

• paanukaton ja sen aluskatteen uusinta

• Hirsimaalausten konservointi

• Kirkonmäen aluesuunnittelu

2021 alkoivat myös Kirkonmäen laaja-alaiset aluetyöt.

Käyttöönotto

Vanhan kirkon käyttöönottojuhla oli 2.10.2022. Siunaamisen toimitti Oulun hiippakunnan piispa Jukka Keskitalo.

Kirkko on varattavissa muun muassa vihkimisiä ja hautajaisia varten vuosittain toukokuun alusta syyskuun loppuun saakka. Ensimmäiset varaukset sijoittuvat kesään 2023. Varauksia on mahdollista tehdä jo nyt kirkkoherranviraston kautta.

Kesäkauden lisäksi Kempeleen seurakunta järjestää Vanhaan kirkkoon tulevaisuudessa myös joulun ja pääsiäisen ajan tilaisuuksia.

Vanhan kirkon juhlaviikot 2.-20.10.2022

Lisätietoja: talousjohtaja Anneli Salo, puh. 040 779 0650.

Huonokuuloiset huomioitu Huonokuuloiset huomioitu
Induktiosilmukka Induktiosilmukka
Lähes esteetön tila Lähes esteetön tila

pe 10.5. klo 10.00

Hautausmaan siivoustalkoot

Hautausmaan siivoustalkoot pe 10.5. klo 10 alkaen

Makkaranpaistoa ja kahvittelua talkoilun lomassa kirkonmäellä.
Otathan omat hanskat mukaan!

Aloitamme hartaushetkellä klo 10 Vanhassa kirkossa.
la 11.5. klo 18.00

Äitienpäivän barokkikonsertti

Fides-yhtyeen Äitienpäivän barokkikonsertissa kuullaan teoksia mm. säveltäjiltä Corelli, Couperin, Leclair ja Bach
Laura Kähkönen, traverso