Poika kantaa kulkueristiä, tytöt esittelevät kirkkokioskia.

Lapset ja perheet kirkossa

Kempeleen seurakunnan jumalanpalveluselämään on helppo osallistua myös eri-ikäisten lasten kanssa. Vietämme kirkossamme perhemessua muutaman kerran vuodessa. Kempeleen seurakunnan perhemessu toteutetaan lapset huomioiden käyttäen esimerkiksi draamaa tai muita luovia menetelmiä. Perhemessu on kestoltaan lyhyempi kuin messu yleensä, sillä siinä luetaan vain evankeliumiteksti ja liturgia toimitetaan lyhyemmän kaavan mukaan.

Lasten kirkkohetki

Sunnuntain messussa saarnan aikaan kokoontuu Lasten kirkkohetki kirkon monitoimitilassa. Vapaaehtoisten järjestämään kirkkohetkeen ovat tervetulleita kaikenikäiset lapset. Lasten kirkkohetki kestää noin 20 minuuttia.

Kirkkokioski

Ennen jumalanpalveluksen alkua (klo 9.30-9.55) kirkon aulassa on avoinna kirkkokioski, josta lapset voivat hakea itselleen vapaaehtoistehtävän. Lapset voivat toimia messuissa monenlaisissa tehtävissä kuten: kirkonkellojen soittajina, kolehdin kerääjinä, kynttilän sammuttajina tai vaikkapa virsikirjojen järjestelijöinä messun jälkeen.

Lasten kanssa ehtoollisella

Nykykäytännön mukaan kastettu lapsi pääsee ehtoolliselle yhdessä huoltajan tai muun vastuullisen/läheisen aikuisen kanssa. Ainoa ehto on, että lapselle on opetettu hänen kehitystasoaan vastaavalla tavalla ehtoollisen merkitys. Päätöksen siitä, annetaanko lapselle ehtoollinen vai siunataanko hänet ehtoollisen yhteydessä, tekee aina lapsen huoltaja. Jos siis lapsi tulee ehtoolliselle muun aikuisen kanssa, on syytä sopia etukäteen huoltajan kanssa, miten lapsen kanssa toimitaan.

Jeesus sanoo: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni." Ehtoollisella lapsi saa kohdata Jeesuksen Kristuksen. Kunpa mahdollisimman moni lapsi saisi kokea messussa tämän yhteyden Vapahtajaan!

Haluatko toimia Lasten kirkkohetki -ohjaajana tai Kirkkokioskin pitäjänä?

Jos kiinnostuit, ota yhteyttä Juha Maalismaahan 040 779 0312 tai sähköpostilla etunimi.sukunimi@evl.fi.

Käsinukke ja pappi saarnaa yhdessä perhemessussa.