Kaste

Kuva: Kirkon kuvapankki/Aarne Ormio

KUTSUIT MINUA NIMELTÄ
Jumala, sinä ajattelit minua jo
ennen kuin synnyin, ja kasteessa
sinä kutsuit minua nimeltä.
Sinä tunnet minut kokonaan.
Kiitos, että välität minusta aina.

Hyvät vanhemmat

Jumalan siunausta vastasyntyneelle, vanhemmille ja koko kodille!

Kun seurakuntamme kirkkoherranvirastoon saapuu lapsenne syntymästä esitäytetty lomake, lähetämme sen edelleen Teille.

1.8.2003 voimaan tulleen uskonnonvapauslain mukaan lapsen huoltajat
päättävät yhdessä lapsen uskonnollisesta asemasta.
Lapsen ottaminen seurakunnan yhteyteen tapahtuu kasteen kautta.
Samalla hänet rekisteröidään viralliseen väestöluetteloon.

Kasteeseen liittyvä infopaketti löytyy ev.lut kirkon kotisivuilta.Linkki avautuu uudessa välilehdessä

Kasteeseen liittyviä käytännön asioita:

Kasteen sopiminen

Kasteesta on hyvä sopia ajoissa, mieluimmin jo kaksi viikkoa ennen suunniteltua kastetilaisuutta. Sopiminen tapahtuu kirkkoherranvirastossa.
Asian voi hoitaa joko soittamalla tai käymällä henkilökohtaisesti.

Kastepaikka

Lapsi voidaan kastaa joko kotona, kirkossa tai seurakuntakodissa.
Kaste voi tapahtua myös jumalanpalveluksen yhteydessä.
Mikäli kaste ei tapahdu kotona, ottakaa vihkiraamattu mukaan kastetilaisuuteen, kastaja voi kirjoittaa siihen lasta ja kastetta koskevat tiedot.
Kotikasteisiin on hyvä varata virsikirjoja.

Kummit

Lapsella tulee olla kummeina vähintään kaksi ev.-lut. seurakunnan jäsentä,jotka ovat rippikoulun käyneitä ja konfirmoituja.

Sellaisten uskonnollisten yhdyskuntien jäsenet (mm. ortodoksit), jotka tunnustavat luterilaisten kasteen, voivat olla kummeina edellä mainittujen lisäksi.

Ellei kahta kummia ole kastetoimituksessa saapuvilla, tulee todistajina olla kaksi muuta henkilöä. Kummien ensisijainen tehtävä on tukea vanhempia lapsen kristillisessä kasvatuksessa.

Ilmoitus kirkossa

Kastetut lapset ilmoitetaan kotiseurakunnan jumalanpalveluksessa ja suljetaan yhteiseen esirukoukseen. Esim. lauantaina kastettu ilmoitetaan normaalisti viikkoa myöhemmin sunnuntaina oman seurakunnan jumalanpalveluksessa.

Valokuvaaminen

On iloinen asia, että voimme tallentaa perhejuhlia. Valokuvaaminen on hyvä suunnitella siten, ettei päähuomio kastetilaisuudessa kiinnity kuvaukseen. Yleensä on pyritty välttämään rukouksen aikana tapahtuvaa kuvaamista.

Kastemekko

Kastemekkoja on maksutta käytettävissä. Kirkossa tai seurakuntakodissa suoritettavaa kastetta varten saa puvun sieltä ja kotona pidettävään kastetilaisuuteen tarvittaessa pukua voi lainata kirkkoherranvirastosta.

Mikäli lapsenne kastaa joku muu kuin Kempeleen seurakunnan pappi, pyydämme teitä kirkkoherranvirastosta noutamaan kummikirjat ja kastetodistuksen, jotka annetaan kastetilaisuudessa kastavalle papille.

Syntymäpäivätervehdys ja kutsu pyhäkouluun

Kun lapsi täyttää yksi, kaksi ja kolme vuotta, onnitellaan häntä kortilla seurakunnan puolesta. Neljävuotiaat kutsutaan yhteiseen syntymäpäiväjuhlaan henkilökohtaisella kutsulla.
Kolme vuotta täyttäneen lapsen voi ilmoittaa päiväkerhoon.

Jokainen kastettu pienokainen saa sunnuntain messussa kastepuuhun omalla nimellä varustetun kastepuulehden.
Kasteen sunnuntaina tammikuussa voi edellisen vuoden aikana kastettujen lasten läheiset käydä noutamassa kastepuulehden muistoksi kotiin.

Kastejuhlan voi järjestää myös seurakunnan tiloissa.
Tilavarausasioissa olkaa yhteydessä kirkkoherranvirastoon p. 08 5614 500.

Seurakunnan tilojen vuokraushinnaston löydät täältä.

Seurakunnan juhlapalveluiden menuvaihtoehdot löytyvät täältä.