Häät

Vihkitilaisuus ja hääjuhla

Vihkimistä suunniteltaessa on hyvä ottaa hyvissä ajoin yhteyttä kirkkoherranvirastoon ja sopia käytännön järjestelyistä, vihkikirkoista
ja hääjuhlapaikoista.

Vihkiminen voi tapahtua kirkossa, seurakunnan tiloissa tai kotona.

Pyhän Kolminaisuuden kirkko Linkki avautuu uudessa välilehdessäon käytössä ympäri vuoden.

Kempeleen vanha kirkkoLinkki avautuu uudessa välilehdessä on käytössä toukokuun alusta syyskuun loppuun.

Vihkimisessä tulee olla läsnä kaksi todistajaa. Avioliiton solmiminen on maksutonta, samoin kirkon käyttö tähän tarkoitukseen on maksutonta. Avioliittoon vihittävät puolisot voivat solmia avioliiton halutessaan avioliittonsa pienimuotoisesti, edullisesti ja huomaamattomasti, jos he eivät halua isoja juhlia.

Hääjuhlaa varten voi varata seurakuntasaleja sunnuntaille ja juhannusaatolle:

Kokkokankaan seurakuntakeskuksen saliLinkki avautuu uudessa välilehdessä
Pappila

Kirkon käytöstä:
Alttarilla on seurakunnan puolesta tuoreet kukat. Lisäkoristeluna hyväksytään lattiakukkamaljakot vihkiryijyn kahden puolen. Mahdolliset lisäkukat voidaan tuoda kirkkoon 20 min. ennen toimitusta.

Vihkitilaisuudessa voidaan ottaa valokuvia ja videokuvata. Vanhassa kirkossa salamavalon käyttö on kielletty. Alttarialueella kuvaaminen ja studiokuvauksen järjestäminen kirkkoon eivät ole mahdollisia, ei myöskään riisin, kauran tms. heitto kirkoissa, seurakunnan kiinteistöissä eikä niiden alueella.

Kokkokankaan seurakuntakeskuksessa huomioitavaa:
Kokkokankaan seurakuntakeskuksessa etuosan tuoliriveja (= kirkkotilaosa), saarnastuolia, lukupulpettia ja flyygeliä ei voi siirtää paikaltaan.

Avioliiton esteiden tutkinta verkossa

Palvelu on tarkoitettu pareille, jotka haluavat saada vireille avioliiton esteiden tutkinnan. Palvelu on käytettävissä verkossa joka päivä vuorokauden ympäri. Palvelun käyttäjä voi tunnistautua palvelussa pankkitunnuksien avulla, jolloin valtaosa tarvittavista liittyjän tiedosta saadaan suoraan väestötietojärjestelmästä.

Pyyntö esteiden tutkinnasta siirtyy jäsentietojärjestelmä Kirjurin työjonoon.

Palvelu löytyy osoitteesta esteidentutkinta.fi.

Palvelun käyttö edellyttää vähintään 18 vuoden ikää ja kotikuntaa Suomessa. Lisäksi molemmilla kihlakumppaneilla tulee olla pankkitunnukset tai mobiilivarmenne. Vähintään toisen kihlakumppanin pitää olla Suomen evankelis-luterilaisen kirkon jäsen.

Avioliiton esteiden tutkinta on mahdollista edelleen hoitaa myös asioimalla seurakunnassa tai lähettämällä pyynnön esteiden tutkinnasta postitse.

Avioliiton esteiden tutkinta on voimassa 4 kk ja se tulee pyytää viimeistään viikko ennen vihkimistä.

Kempeleen kirkkoherranvirasto
Kissaojantie 12, 90450 Kempele