Hautajaiset

"Älköön sydämenne olko levoton. Uskokaa Jumalaan ja uskokaa minuun. Minun Isäni kodissa on monta huonetta - enhän minä muuten sanoisi, että menen valmistamaan teille asuinsijan."
Joh. 14:1-2

Hautausjärjestelyt

Kempeleen seurakunnan työntekijät haluavat olla lämpimästi mukana surun kohdatessa ja ovat käytettävissä niin hautajaisten suunnitteluun ja toteutukseen kuin muunkinlaisen tuen tarpeeseen.

Hautajaisjärjestelyissä pyydämme Teitä ottamaan yhteyden Kempeleen seurakunnan kirkkoherranvirastoon, Kissaojantie 12, 90450 Kempele, p. (08) 5614 500. Virasto on auki arkisin klo 11-14, mutta hautajaisjärjestelyitä varten voi varata ajan aukioloaikojen ulkopuolelle joko puhelimitse viraston aukioloaukoina tai lähettämällä soittopyynnön osoitteeseen kempeleen.seurakunta(at)evl.fi.

Suomi.fi:n opas "Läheisen kuolema" sisältää yleisiä ohjeita, muistilistoja ja palveluiden yhteistietoja heille, joiden läheinen kuollut. Linkki oppaaseen: Läheisen kuolema - Suomi.fi

Hautajaiset antavat tilan yhdessä suremiseen ja keskinäiseen lohdutukseen. Yhteisestä ajasta kiitollisena voidaan saattaa läheinen viimeiselle matkalle. Poisnukkunutta läheistä voi hyvästellä tutuin virsin ja raamatunkohdin. Yhteisessä rukouksessa pyydetään voimaa kaipaukseen ja suruun.

Siunaus voidaan järjestää Pyhän Kolminaisuuden kirkossa (420 henkilöä), Kokkokankaan seurakuntakeskuksessa (220 henkilöä), Jäähyväissali (15 henkilöä) ja Vanhassa kirkossa (130 henkilöä, käytössä touko-syyskuussa).

Seurakunnalla on kaksi seurakuntasalia muistotilaisuutta varten:
Kokkokankaan seurakuntasaliLinkki avautuu uudessa välilehdessä, jonka etuosassa on istumapaikat 220 henkilölle ja salin tarjoiluosassa on istumapaikat 240 henkilölle.t
Pappila, jossa istumapaikat 50 henkilölle.

Seurakunnan tilojen vuokraushinnaston löydät täältä.

Perunkirjoitus on tehtävä kolmen kuukauden sisällä kuolemasta.
Vainajasta tulee hankkia sukuselvitykset perunkirjoitusta varten
15 ikävuodesta lähtien jokaisesta asuinkunnasta, jossa hän on asunut.

Suruliputus

Surua ilmaistaan vakiintuneen tavan mukaan laskemalla lippu puolisalkoon. Suruliputuksessa käytetään yleensä Suomen lippua.

Kuolinpäivänä Suomen lippu laitetaan surun merkiksi surulippuun siinä talossa, jossa kuolema on tapahtunut. Suruliputtaa voi myös heti tiedon saavuttua vainajan kodissa, syntymäkodissa ja työpaikalla.

Suruliputuksessa lippu nostetaan ensin aivan ylös ja lasketaan sen jälkeen 1/3 salon mittaa alas siten, että lipun alareuna asettuu salon puoliväliin. Katto- ja seinäsalossa lippu lasketaan keskelle tankoa. Myös pois otettaessa lippu nostetaan ensin ylös ja vasta sitten lasketaan alas.

Suruliputus aloitetaan heti kuoleman tultua tietoon tai mikäli liputusaika jäisi lyhyeksi, suruliputus voidaan suorittaa seuraavana päivänä.

Hautauspäivänä liputetaan sekä vainajan kodissa että muistotilaisuuden pitopaikassa. Tällöin suruliputetaan aamulla klo 8:sta alkaen. Hautauspäivänä liputetaan siten, että liputuksen alkaessa lippu vedetään puolisalkoon. Kun vainajan siunaus- ja hautaustilaisuus on pidetty, lippu nostetaan loppupäiväksi täyssalkoon. Lippu nostetaan ylos jo ennen kuin saattoväki saapuu muistotilaisuuden pitopaikalle.Tällöin täyssalossa oleva lippu tervehtii ja osoittaa kunniaa vainajalle. Liputus päättyy auringon laskiessa tai viimeistään klo 21.

Jos kuolin- tai hautauspäivä on virallinen liputuspäivä, surutalossa noudatetaan suruliputuksen ohjeita.

Jos siunaustilaisuudessa käytetään useita lippuja, Suomen lippu asetetaan kuoriin vasemmalle puolelle. Järjestöjen lipuista valtakunnallisen järjestön lippu sijoitetaan Suomen lipun vasemmalle puolelle, paikallisen järjestön lippu oikealle puolelle. Lippuja kannettaessa Suomen lippua kannetaan edellä ja sillä tulee olla airueet.

Suruliputuksella osoitetaan yleensä yksityistä surua. Kansallisen merkkihenkilön tai jonkin suuronnettomuuden yhteydessä sisäasianministeriö voi kuitenkin suosittaa yleistä suruliputusta.

Hautajaiskuva

Seurakunnan juhlapalveluiden menuvaihtoehdot löytyvät täältä.

Tietoa seurakunnan haudanhoitopalvelusta löydät täältä.