Rippijuhla

Rippijuhlien järjestäminen

Rippijuhlia vietetään rippikoulun käyneen ja konfirmoidun nuoren kunniaksi. Nuorelle rippijuhlat ovat tärkeä aikuistumisjuhla.

Rippijuhlan aloittaa konfirmaatiomessu, johon juhlaväen toivotaan osallistuvan.
Juhliin kutsutaan yleensä mukaan lähiomaiset, perheen ja nuoren ystävät sekä kummit.

Nuoren itsensä ja hänen perheensä lisäksi kummit ovat rippijuhlissa tärkeässä osassa. Kummit osallistuvat konfirmoitavan nuoren siunaamiseen kirkossa. Kummin tilalla nuorta siunaamassa voi olla joku muukin läheinen ihminen.

Useimmat viettävät rippijuhlia kotona, jos tilat sen sallivat. Vuokratiloja juhlia varten voi kysyä myös seurakunnalta.

Juhlan ohjelmaksi riittää esimerkiksi kahvitus ja vapaamuotoinen seurustelu.

Isovanhemmille ja kummeille on tapana antaa muistoksi rippikuva. Kuvalla voi kiittää myös muita juhliin osallistuneita ja muistaneita. Monet lähettävät kuvallisen kiitoskortin kaikille rippijuhliin osallistuneille.
Rippikoululaisille järjestetään valokuvaus konfirmaatiopäivän aamuna Pyhän Kolminaisuuden kirkossa. He saavat valokuvaamon kuvauslomakkeen täytettäväksi ennen konfirmaatiopäivää.

Konfirmaatiopäivä
Kuva Arto Takala/Kirkon kuvapankki