Kirkkoherranvaalin ehdokasesittely/Rantalakeuden kysymyksiä ehdokkaille:

2. Miksi haluat Kempeleen kirkkoherraksi?

3. Millainen esihenkilö olet?

8. Miten edistäisit seurakunnan ykseyttä ja kirkkoherran roolia kaikkien seurakuntalaisten pääpaimenena?

12. Mitä sanoisit kempeleläiselle, joka ei ole ajatellut äänestää tulevassa kirkkoherranvaalissa?

LUE KOKO RANTALAKEUDEN HAASTATTELU TÄSTÄLinkki avautuu uudessa välilehdessä. (Tilaajasisältö)

Antti Lapinoja, 59-vuotias

Teologian maisteri. Työskennellyt uskonnon opettajana, yrittäjänä lastensuojeluyksikössä ja ravintoloitsijana. Toiminut kirkkoherrana Himangalla, Kälviällä ja Lohtajalla. Hengellinen tausta rauhansanalaisuudessa, mutta lapsuuskoti oli avoin myös muille herätysliikkeille ja kirkkokunnille. Harrastaa mm. puutarhanhoitoa ja remontointia.

2. ” Olen ollut vanhoissa seurakunnissa kirkkoherrana, Lohtajakin on entinen emäseurakunta ja seurakunnan rakennuksetkin ovat satoja vuosia vanhoja.  Kempele on nuori ja dynaaminen seurakunta, jossa kuitenkin tuntuu olevan vahva elämänmaku. Myös isomman seurakunnan käytännöt kiinnostavat minua.”

3. ” Esihenkilönä olen aina antanut työntekijöille vapauden toimia ja käyttää työssään omia vahvuuksiaan.  Esihenkilön tärkein tehtävä mielestäni on pyrkiä luomaan edellytykset hyvälle ja innostavalle työnteolle.  Luoda yhdessä työntekijöiden kanssa ilmapiiri, jossa erilaiset ihmiset voivat työskennellä.   On myös tärkeää, että jokainen kokee työnsä mielekkääksi.  Esihenkilön kanssa pitää olla luontevaa ja luotettavaa keskustella ja sopia asioista.”

8. ” Meillä on tällä hetkellä yhteiskunnassa kiivas keskustelu yhdenvertaisuudesta ja tasa-arvosta. Itse olen saanut kasvaa ja elää ja työskennellä ympäristössä, jossa kukin on saanut pitää omasta uskonnollisesta ajattelusta ns. kiinni mutta dialogia on hyvä käydä erilaisten ryhmittymien kesken. Mielestäni seurakunta on monenlaisten ihmisten ja ryhmittymien yhteisö ja tarvitaanko edes ykseyttä. Kirkkoon ja paikallistasolla seurakuntaa pitää mahtua eri lailla ajattelevien ja uskonnollisten traditioiden kannattajia.”

12. ” Kirkkoherra johtaa seurakuntaa yhdessä valittujen hallintoihmisten kanssa. Kirkkoherran "kädenjälki" näkyy seurakunnassa ja sen toiminnoissa. Vaalilla voi valita mihin päin Kempeleen seurakuntaa viedään tässä hetkessä.”