Tietoa riparista

Rippikoulu on noin puolen vuoden kestävä matka, joka alkaa ripariryhmän ensimmäisestä kokoontumisesta ja huipentuu konfirmaation juhlaan. Rippikoulumatkan varrella tutustumme oman seurakunnan toimintaan ja peilaamme elämän suuria kysymyksiä kristinuskon ikuista perustaa, Jumalan rakkautta, vasten. Rippikoulun aikana opimme itsestämme ja Jumalasta. Rippikouluun kuuluu myös intensiivijakso joko leirillä tai päivämuotoisesti.

Jokainen ryhmä aloittaa alkutapaamisella, jossa ryhmän työntekijät kertovat tarkempaa tietoa rippikoulumatkasta. Ilta huipentuu ensimmäiseen nuorten hartauteen. Aloitusillan jälkeen rippikouluun kuuluu ryhmänä osallistumista sunnuntaiaamun jumalanpalvelukseen sekä nuorten hartauteen. Ryhmäkohtaisten tapaamisten lisäksi koko rippikouluikäluokka kokoontuu seuraaviin tilaisuuksiin:

• Rippikoululaisten Kauneimmat joululaulut sunnuntaina 10.12.23 Pyhän Kolminaisuuden kirkossa. Laulutilaisuuksia on kaksi, ja kumpaankin osallistuu puolet rippikouluryhmistä. Ensimmäinen tilaisuus on klo 16.00 ja toinen klo 18.00. Työntekijät ilmoittavat oman ryhmänsä tilaisuuden.
  • Kanttorien johtama tutustuminen kirkkomusiikkiin keskiviikkona 24.1.23 Pyhän Kolminaisuuden kirkossa klo 18.00.
  • Palvelun päivä lauantaina 3.2.24. Palvelun päivässä opimme diakoniasta ja lähetystyöstä. Puolet ryhmistä osallistuu päivään aamupäivästä ja puolet iltapäivästä. Työntekijä ilmoittaa ryhmän osallistumisajan.
  • Kokkokospel perjantaina 15.3.24 klo 19.00. Kokkokospelissa vietämme messun koko rippikoulu-ikäluokalla ja osallistumme konserttiin. Artisti tarkentuu lähempänä.

Nämä tapahtumat ja ryhmäkohtaiset tapahtumat ovat osa rippikoulua, ja niihin tulee osallistua osana rippikoulua. Varaa siis aikaa näihin tapahtumiin ja tule mukaan. Ylivoimaisten esteiden sattuessa sovi korvaamisista ryhmäsi ohjaajan kanssa.

Rippikoulu huipentuu intensiivijaksoon, joko leirillä Luurinmutkan leirikeskuksessa Utajärvellä tai päivärippikouluun Kempeleessä. Leiririppikouluihin kuuluu myös yksi päiväkoulupäivä Kempeleessä ennen leirille lähtöä. Kukin rippikouluryhmä toteutuu, mikäli ryhmässä on ilmoittautuneita riittävästi. Intensiivijakson jälkeen vietämme nuorten ja heidän läheistensä kanssa konfirmaation juhlaa.

Riparin ja konfirmaation myötä nuoresta tulee seurakunnan täysivaltainen jäsen. Konfirmoitu voi toimia kummina, käydä itsenäisesti ehtoollisella ja äänestää kirkollisissa vaaleissa. Riparin käynyt voidaan myös vihkiä kirkollisesti naimisiin.

Kirkkoon kuulumattomat voivat osallistua riparille. Riparin aikana voit pohtia kirkkoon liittymistä. Konfirmaatioon osallistuminen edellyttää kastetta ja evankelis-luterilaisen kirkon jäsenyyttä.