Peliriippuvuus

Peliriippuvuus tai pelihimo ovat laajasti tunnistettuna ja tunnustettuja ongelmakäyttäytymisiä. Peliriippuvainen kokee mielihyvää ja odotus voitosta on koukku, mikä nappaa aina vain tiukemmin kiinni. Niin rahapelit kuin tietokone- ja konsolipelit voivat aiheuttaa riippuvuussuhteen.

Mikäli asia mietityttää sinua itseäsi tai läheisesi suhteen, voit pohtia näitä kysymyksiä:

• Onko pelaamisen lopettaminen vaikeaa tai jopa mahdotonta?
  • Voitko kävellä peliautomaattien ohi ilman himoa pelata euroa tai paria?
  • Oletko joutunut väistelemään kysymyksiä pelaamisestasi tai salannut ihmisiltä pelimääriä/-euroja?

Peliriippuvuuteen avun hakeminen on yleistynyt ja ihmiset ovat rohkaistuneet hakemaan apua. Keskusteluiden kautta avuntarvitsija voi kohdata riippuvuutensa ja alkaa rakentaa polkua irti siitä.

Kempeleen seurakunnan diakoniatyöntekijät voivat auttaa peliriippuvaisia. Työntekijämme kuuntelee, arvioi tilanteen ja ohjaa tarvittaessa peliriippuvaisuuteen erikoistuneiden ammattiosaajien luo.

Kempeleen seurakunnalla toimii myös peliriippuvaisten vertaistukiryhmä.