Vanha pappila

Vanha Pappila

-, - -

Pappilan kota

Vanhan pappilan tontille rakennettiin kota paikkaamaan tilatarvetta vuonna 2020. Kota on ollut aktiivisessa käytössä.

Pappilan historia

Vanhan pappilan historia ulottuu vuoteen 1741, jolloin kamarikollegio määräsi Kullion eli Kuljun kruununtilan (n:o 31) pitäjänapulaisen puustelliksi eli virkataloksi.

Toinen pappila valmistui vuonna 1804. Sen rakennuskustannuksiin joutui silloinen pitäjänapulainen Johan Wichman osallistumaan kolmanneksella. Kyseinen rakennus myytiin Kempeleen nuorisoseuralle 1050 markalla vuonna 1899.

Järjestyksessään kolmas pappila rakennettiin vuonna 1899. Kirkkoherra Toivo Kajavan aloitteesta pappilan toiseen päähän perustettiin kunnan ensimmäinen seurakuntasali vuonna 1923. Pappila toimi kirkkoherran virka-asuntona vuoteen 1966 asti.

Viimeisin pappilassa asunut kirkkoherra oli "Kempeleen Kallenakin" tunnettu Kaarlo Ilmari Cajanus. Hän toimi seurakuntamme kirkkoherrana vuosina 1927-1966.

Rakennus toimi viimeisinä vuosinaan päiväkerho- ja nuorisotilana.

Pappila tuhoutui tulipalossa 16.4. 2019.