Seurakunnan vaivaisukot

Vanhempi vaivaisukko on veistetty 1800-luvun lopulla. Vaivaisukko on ollut kiinnitettynä Vanhan kirkon tapulin edessä olleeseen pylvääseen ja vaivaisukko on poistettu käytöstä vuonna 1954.

Uudemman vaivaisukon on tehnyt vuonna 1954, Kempeleen puutarhaoppilaitoksen oppilas Olli Turunen. Surullisen näköinen vaivaisukko, vasemmassa kädessään hattu, palveli aikoinaan tapulin edustalla Vanhan kirkon pihalla. Vuosien saatossa toinen käsi on reväisty pois. Ei ole tarkkaa tietoa siitä, miten käsi on irronnut, mutta luultavasti se on tapahtunut ilkivallan seurauksena. Vaivaisukko siirrettiin aikoinaan Vanhan kirkon tapulin suojiin.

Vaivaisukkojen kunnostus vuonna 2011

Koska vaivaisukot ovat tärkeä osa Kempeleen seurakunnan historiaa, päätettiin ne ottaa esille Vanhan kirkon tapulin suojista. Tässä yhteydessä vaivaisukot mm. kylmäkäsiteltiin ja desifioitiin. Vanhempi vaivaisukko siirrettiin asianmukaiseen säilytykseen Pyhän Kolminaisuuden kirkkoon ja uudempi sai uuden palvelutehtävän diakoniatyön palveluksessa. Vaivaisukko "Niilo" palvelee nyt Pyhän Kolminaisuuden kirkon aulassa ja kerää avustusta Kempeleessä sitä tarvitseville.

Niilo-nimen historiaa

Niilo-nimen uudempi vaivaisukko sai Vanhan kirkon 320-vuotisjuhlan jälkeisellä kotikirkkoviikolla vuonna 2011, jolloin päiväkerholaiset, esikoululaiset sekä 3. ja 6. luokkalaiset tutustuivat kirkkoihimme. Eräs eskari-ikäinen poika oli kierrellyt Vanhassa kirkossa, seisahtunut vaivaisukon luo ja tuumannut kavereilleen, että tuossa on se ”Pyhä Niilo”.

Lisätietoja: talousjohtaja Anneli Salo, puh. 040-779 0650

Kempeleen seurakunnan vaivaisukot