Kirkkoherran blogi
Tekstikoko: -2 -1 0 +1 +2 +3

Päivän sana

Su 30.4.2017
Jeesus sanoo:
"Minä olen hyvä paimen. Minä tunnen lampaani ja ne tuntevat minut." Joh. 10:14
Kempeleen seurakunta - etusivulle
Sivukartta Tekstin koko   a A A Tulosta sivu

Kirkkoherran blogi

Kristikunta saa jälleen nauttia ihanasta sanomasta: Herra on ylösnoussut! Pääsiäisen riemu kaikuu seurakunnissamme pääsiäisyöstä lähtien. Toki suomalainen riemu harvoin kantautuu kovin äänekkäänä ulospäin, enemmän tässä tapauksessa on kyse hiljaisesta sydämen riemusta ja uskon varmuudesta. Suuria tunteita on vaikea ilmaista, se tiedetään. Pääsiäisen riemu kuvastuukin parhaiten musiikin kautta, samoin kuin hiljaisen viikon sanoma vaikkapa Johan Sebastian Bachin Matteus-passion kautta. Virsi 94 ilmoittaa pääsiäisen riemusta jopa haltioitunein sanoin:

Riemuitkaa, taivaat, Herrastanne,
puhkea kiitoslauluun, maa!
Te kaikki luodut, Luojastanne
nyt yhteen ääneen iloitkaa.
Voittaja seisoo keskellämme,
valollaan täyttää elämämme.

Jumalan luoma maailma yhtyy tässä virren säkeistössä kokonaisuutena ylistykseen. Näin talvisen kaamoksen väistyessä valon tieltä ja luonnon herätessä eloon ei ole vaikea nähdä myös luonnossa ylösnousemuksen todistusta.

Viime pääsiäisaika toi mukanaan suuren surun Ylivieskan kirkon tuhopolton seurauksena. On hieno nähdä, että Ylivieskassa surusta huolimatta on käyty toimeen ja uuden kirkon suunnittelu on jo pitkällä. Myös tässä tapauksessa toivo orastaa vahvana: katse on käännetty selkeästi eteenpäin. Menneelle ei voi mitään. Toivokaamme, ettemme joudu lähipäivinä todistamaan vastaavaa tuhotyötä missään päin. Kempeleen seurakunta on joka tapauksessa varautunut suojelemaan vanhaa kirkkoa lisäämällä huomattavasti vartiointia pääsiäisen aikaan.

Maailma on edelleen melkoisessa myllerryksessä, tänä pääsiäisenä surua aiheuttaa edelleen kiristyvä maailmanpoliittinen tilanne: hiljaista viikkoa on ”juhlistettu” monenlaisin pommein. Rauhanruhtinasta kaivataan kipeästi maailmaan, ihmisten sydämiin. Mutta onko edelleen niin, että maailma ei ota Häntä vastaan? Siltä valitettavasti näyttää. Paljon on itkua ja surua ympärillämme. Vaikka joskus tuntuu siltä, että ei enää haluaisi kuulla eikä nähdä tätä suurta tuskaa, ei selän kääntäminen maailmalle ole ratkaisu. Pikemminkin meidän on kristittyinä kuultava tuo tuska ja otettava osaa siihen. Ojentamalla auttavan käden, tarjoamalla avoimen sylin ja kuulevan korvan me toimimme ylösnousseen Herramme esimerkin tavoin. Vain tällä tavalla me olemme todistuksena maailmalle toisenlaisesta toivosta, armosta ja rakkaudesta. Kantakoon koko elämämme todistusta Kristuksesta!

 

Siunattua pääsiäistä kaikille. Kristus nousi kuolleista!

Kimmo Helomaa

kirkkoherra